Teknologi Multimedia dalam Pengajaran j-QAF
SITI FATIMAH AHMAD
AB. HALIM TAMURI
Pendahuluan :
Di Malaysia, era perkembangan teknologi maklumat telah mempengaruhi pelbagai aspek
kehidupan. Kepentingan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dalam konteks masyarakat
berpengetahuan hari ini semakin meningkat, sejajar dengan perubahan dimensi dan inovasi dalam
TMK. Senario ini menjadi petunjuk untuk menggerakkan Malaysia menuju negaramaju yang
membangun mengikut acuannya sendiri menjelang tahun 2020.
kehidupan. Kepentingan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) dalam konteks masyarakat
berpengetahuan hari ini semakin meningkat, sejajar dengan perubahan dimensi dan inovasi dalam
TMK. Senario ini menjadi petunjuk untuk menggerakkan Malaysia menuju negaramaju yang
membangun mengikut acuannya sendiri menjelang tahun 2020.
PENGGUNAAN BBM BERASASKAN TMm DALAM PENGAJARAN.
Perkembangan semasa pendidikan negara menggambarkan peningkatan dan perubahan dalam aspek
P&P guru yang perlu diperbaiki dan dimurnikan dari semasa ke semasa. Perubahan ini diharap akan dilakukan secara berterusan dan terarah. Olyang demikian, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) berusaha untuk menyediakan pelbagai prasarana seperti rangkaian komputer bagi memudahkan lebih banyak mata pelajaran dapat diajar menggunakan teknologi interaktif multimedia.
KELEMAHAN PENGGUNAAN BBM.
Kegagalan para guru untuk mrlakukan perubahan melalui kaedah dan teknik dalam teknologi pengajaran merupakan cabaran yang perlu dihadapi dan ditangani segera. Beban tugas guru dianggap sebagai salah satu faktor yang menyumbang kepada kegagalan guru menggunakan BBM berasaskan teknologi multimedia.
ULASAN
Kajian mendapati persepsi guru terhadap penggunaan BBM berasaskan secara merata puratanya tinggi. Tidak dinafikan juga terdapatnya beberapa masalah dan halangan secara teknikal dalam meningkatkan kemahiran penggunaan BBM.
KOMEN
Guru - guru j-Qaf mesti berusaha untuk meningkatan kemahiran masing - masing agar pengajaran yang dilaksanakan bagi semua model - model program J-QAF dapat keberkesanan sebagaiman dikehendaki dalam onjektif program tersebut.
ULASAN
Kajian mendapati persepsi guru terhadap penggunaan BBM berasaskan secara merata puratanya tinggi. Tidak dinafikan juga terdapatnya beberapa masalah dan halangan secara teknikal dalam meningkatkan kemahiran penggunaan BBM.
KOMEN
Guru - guru j-Qaf mesti berusaha untuk meningkatan kemahiran masing - masing agar pengajaran yang dilaksanakan bagi semua model - model program J-QAF dapat keberkesanan sebagaiman dikehendaki dalam onjektif program tersebut.
No comments:
Post a Comment