Friday 19 December 2014

Penggunaan PBBK(Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer) dalam pengajaran dan pembelajaran Ba hasa Arab sebagai bahasa asing: Satu tinjauan awal.


Penggunaan PBBK(Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer) dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab sebagai bahasa asing: Satu tinjauan awal.

Oleh :
1. Ashinida Aladdin
2. Afendi Hamat
3. Mohd. Shabri Yusof

 Pendahuluan : 

           Revolusi teknologi maklumat sejak akhir-akhir ini membuat ramai pihak berminat untuk mengintegrasikan komputer dalam bidang tugasan masing-masing. Ini termasuklah golongan guru dan pendidik daripada pelbagai bidang.

Kelebihan : 

          Meninjau tentang tahap kesediaan guru dalam mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan PBBK, seramai 27 orang atau 67.5% mempunyai tahap kesanggupan yang sangat tinggi untuk mengikuti latihan PBBK dan seramai 13 orang lagi atau 32.5% sanggup menghadirinya.

Kekurangan : 

Walau bagaimanapun, 15 orang atau 37.5% daripada guru adalah kurang mahir dan 2 orang atau 5% tidak mahir langsung menggunakan komputer. Bagi guru-guru yang kurang mahir dan tidak mahir, mereka memerlukan latihan dan kursus-kursus yang berbentuk intensif dan ekstensif bagi membantu mereka menggunakan komputer.

Ulasan : 

Walaupun skop penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa arab adalah di tahap minimum, namun guru - guru bahasa arab mempunyai persepsi yang baik dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa arab berbantukan komputer di mana 100% daripada  para guru.

Komen :

Satu kajian empirikal yang lebih mendalam yang mengkaji tentang penyediaan bahan perisian yang bersesuaian akan dapat dijalankan, supaya bahasa arab dapat dipelajari dengan kaedah yang lebih mudah dan efektif yang mengikuti perkembangan semasa.

No comments:

Post a Comment